Triedy, batérie a motory elektrických bicyklov

Prvá jazda na elektrickom bicykli. Aký je to pocit? Zažívate skutočne niečo nové.

Pretože elektrobicykle s asistenciou pedálov rozširujú vaše možnosti: Môžete držať krok v premávke, ľahko ťahať deti alebo iný náklad, prísť na miesto menej spotení alebo si jednoducho užiť jazdu.

Jazda na elektrickom bicykli

Ako si vybrať z 3 tried elektrických bicyklov

Elektrické bicykle sú rozdelené predovšetkým z regulačných dôvodov do troch tried, ktoré označujú ich úroveň asistencie motora. Zistenie, akú triedu potrebujete, je kľúčovým bodom pri rozhodovaní:

  • Trieda 1: Motor sa spustí, len keď šliapete do pedálov, a zastaví sa pri rýchlosti 20 mph (približne 32 km/h).
  • Trieda 2: Má tiež režim asistencie pedálov až do rýchlosti 20 mph, plus režim čisto poháňaný plynom.
  • Trieda 3: Podobne ako pri triede 1, funguje len na princípe pomocného pedálu, ale pomoc pokračuje, kým nedosiahnete rýchlosť 28 mph (približne 45 km/h).

Väčšina nových jazdcov začína s triedou 1, pretože tieto elektrické bicykle sú cenovo najdostupnejšie a z regulačného hľadiska najuniverzálnejšie akceptované. Môžete s nimi jazdiť po cyklotrasách a uliciach mesta. Táto trieda začína byť povolená aj na tradičných cyklotrasách pre horské bicykle, aj keď nie sú všetky trasy povolené, a preto je potrebné skontrolovať si to.

Elektrické bicykle triedy 2 sú zvyčajne povolené na rovnakých miestach ako pri 1. triede. Je to preto, že obe triedy dosahujú maximálnu rýchlosť približne 32 km/h, kvôli asistencii motora.

Elektrické bicykle triedy 3 sú veľmi obľúbené u ľudí, ktorí dochádzajú do práce a na cesty. V porovnaní s bicyklami triedy 1 sú rýchlejšie a výkonnejšie. No samozrejme, stoja viac. Vďaka väčšiemu výkonu môžete lepšie držať krok s mestskou premávkou. Tiež zvládnu väčšiu záťaž a väčšie stúpanie do kopca. Nemôžete s nimi však jazdiť na väčšine cyklotrás, či horských trasách.

Elektrický bicykel do mesta

Pred konečným výberom triedy elektrického bicykla si preštudujte pravidlá prístupu. V rôznych krajinách môžu platiť rôzne pravidlá pre zákony, licencovane, registráciu, vekové limity a pod.

Batérie

Výrobcovia venujú veľkú pozornosť elektrickej časti v každom bicykli. Výkonnejší motor vám poskytne vyššiu rýchlosť a väčší krútiaci moment pri stúpaní do kopca a ťahaní nákladu. Výkonnejší motor však tiež rýchlejšie vybíja batériu, čo znižuje váš dojazd.

Pri porovnaní elektrických bicyklov môžete nájsť široké rozpätie dĺžky jazdy s asistenciou pedálov od 30 km až po 130 km. Je to preto, že dojazd ovplyvňuje množstvo premenných.

Batéria elektrického bicykla

Samozrejme, mať veľkú batériu pomáha. Kapacity sú uvedené vo watthodinách (Wh). Výkon motora je skutočne dôležitý. 500 wattový motor spárovaný s 500 Wh batériou (bežné nastavenie bicykla triedy 3) spotrebuje energiu rýchlejšie ako 250 wattový motor s 500 Wh batériou (bežné nastavenie bicykla triedy 1).

Pri batériách sú dôležité aj tieto faktory:

Doba nabíjania batérie – Väčšina batérií potrebuje 3 až 5 hodín do úplného nabitia, pri veľkokapacitných batériách to môže trvať aj dlhšie. Ak plánujete každý deň niekde dochádzať, môžete si dokúpiť nabíjačky alebo ju nosiť so sebou.

Počet batérií – Niektoré elektrické bicykle umožňujú cyklistom používať 2 batérie naraz. To môže predĺžiť dĺžku jazdy, a ak je jedna batéria vybitá, máte záložnú. Môžete si tiež dokúpiť dodatočnú batériu, aby ste mali pri sebe stále jednu plne nabitú alebo po skončení životnosti vymeniť starú za novú.

Nastavenie montáže batérie – Batérie integrované do rámu poskytujú voľný priestor pre nosiče fliaš alebo malú tašku. Externé batérie sa však ľahšie nabíjajú a vymieňajú.

Motor

Umiestnenie motora

Motory so stredným pohonom sú na spodnej konzole (miesto, kde sú ramená na kľuky pripevnené k rámu bicykla). Nábojové motory sú umiestnené vo vnútri náboja zadného kolesa (niektoré môžu byť aj na prednom kolese).

Motory so stredným pohonom – Mnoho motorov má toto nastavenie z rôznych dôvodov: asistent pedálov reaguje s prirodzeným pocitom a vycentrovaná a nízka váha motora pomáha udržiavať vyvážanú a stabilnú jazdu.

Motory s nábojom – Nábojové motory na zadnom kolese posielajú silu pedálov priamo na zadné koleso, čo vám dáva pocit, že vás tlačí. Upozorňujeme však, že výmena plôšky na kolese, kde je namontovaný náboj môže byť zložitejšia ako výmena plôšky na štandardnom bicykli.

Motory pohonu predného náboja – Ovládajú sa podobne ako autá s pohonom predných kolies. Umožňujú tiež použitie štandardného hnacieho ústrojenstva na zadnú časť bicykla.

Motory s nábojom e-bike

Krútiaci moment motora e-biku

Krútiaci moment je špecifikácia na kontrolu, ak plánujete jazdiť veľa do kopcov alebo ťahať ťažký náklad. Meria sa v newtonmetroch (Nm) a uvedené maximum pre elektrické bicykle sa môže pohybovať od 40 Nm do 80 Nm. Váš skutočný jazdní krútiaci moment sa však bude líšiť, keď zmeníte nastavenia podpory pedálov.

Záver

Výber elektrického bicykla závisí tiež od vhodnej triedy, kapacity batérie a výkonu motoru. Preto pred kúpou zvážte, na čo budete váš bicykel vo väčšine prípadov využívať, či na krátke trasy do práce alebo školy alebo na dlhšie horské jazdy a výlety. Nezabudnite si tiež zistiť, aké máte na jazdu povolenia.

Zdroj: https://www.rei.com/learn/expert-advice/how-to-choose-an-ebike.html

Ak sa Vám článok páčil, prosím zdieľajte :)

Pridať komentár

Nákupný vozík

V košíku nie sú žiadne produkty.